منبع تحت فشار یا دیافراگمی چیست و چگونه عمل می‌کند ؟

منبع تحت فشار یا دیافراگمی چیست و چگونه عمل می‌کند ؟

27بهمن 1395


همانطور که اشاره کردیم فشار سیستم آبرسانی توسط دو فشار روشن شدن و خاموش شدن پمپ تنظیم می‌گردد که میانگین این دو فشار، فشار مورد نیاز مصرف ساکنین است بدین ترتیب به محض افت فشار زیر فشار می‌نیمم تابو فرمان به پمپ دستور داده و آن را روشن می‌کند و همین که فشار به ماکزیمم رسید پمپ را خاموش می‌کند .

اما به دلیل اینکه در لحظه روشن شدن پمپ ، فشار بسیار زیادی تولید می‌شود ، اگر پمپ‌ها فقط با یک سوییچ فشار کنترل شوند ، فشار خروجی تا ماکزیمم بالا رفته و باعث خاموشی پمپ می‌گردد و دوباره به محض خاموش شدن پمپ فشار به زیر مینیمم افت کرده و پمپ روشن می‌گردد . این عملکرد الاکلنگی همچنان ادامه می‌یابد و موجب آسیب به پمپ و شبکه می‌گردد .

اما راه حل چیست ؟

 

استفاده از منبع تحت فشار(دیافراگمی) این منبع همانطور که در شکل می‌بینید شامل یک تیوپ پر شده از هواست که با آب دور خود در تعامل فشاری قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری از نوسانات فشاری ذکر شده می‌گردد . به این معنی که فشار هوای موجود در تیوپ مانع افزایش لحظه‌ای فشار شده و همچنین از کاهش ناگهانی آن نیز جلوگیری می‌کند . در واقع با توجه به حجم منبع تحت فشار مدت روشن ماندن پمپ و همچنین خاموش ماندن آن افزایش می‌یابد .

 

یعنی در هنگام مصرف ابتدا فشار مورد نیاز توسط منبع تحت فشار تامین شده و سپس پمپ روشن میشود و در هنگام روشن شدن پمپ نیز ابتدا منبع تحت فشار شارژ شده  و سپس لوله‌ها پر آب شده و فشار بالا میرود .

این روند با توجه به افزاش حجم در نظر گرفته شده برای منبع طولانی‌تر می‌گردد . اما در انتخاب حجم منبع نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که در مطالب بعدی به آنها اشاره می‌کنیم .

عبارت امنیتی زیر را در کادر وارد کنید :


© 2016 شرکت آسان صنعت مبتکران