تامین فشار آب درون ساختمان

تامین فشار آب درون ساختمان

27دی 1395


در مطلب پیشین بررسی نمودیم که  فشار آب ورودی به ساختمان‌ها که توسط اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی تامین می‌گردد حدود دو بار می‌باشد .
در اینجا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که هر بار فشار آب به چه معنی است : به طور ساده اینگونه می‌توان گفت که هر ۱۰ متر ستون آب یک بار فشار تولید می‌کند .
بر این اساس مشخص می‌شود که دو بار فشار یعنی ۲۰ متر ستون آب را بالا بفرستیم . در ابتدا با توجه به ارتفاع ساختمان‌ها شاید ۲۰ متر زیاد به نظر برسد اما باید به این نکته توجه کرد که با فشار دو بار تنها ميتوان یک لوله به ارتفاع ۲۰ متر را که به صورت عمودی قرارگرفته را پر از آب کرد اما در این صورت فشار آب در انتهای بالایی برابر صفر خواهد بود . لازم به ذکر است با توجه به وجود زانوها و شیرآلات در مسیر لوله‌کشی افت فشار بیشتر‌ هم خواهد شد .

بدین ترتیب اگر یک آپارتمان ۶ طبقه را در نظر بگیریم و ارتفاع هر طبقه را ۳ متر ، ارتفاع کلی برابر ۱۸ متر خواهد گردید . با توجه به فشار مورد نیاز حداقل طبقه آخر که باید یک تا دو بار باشد و افت فشار در مسیر لوله‌کشی قطعا فشار آب شهری کافی نخواهد بود .

این موضوع در واقع علت اصلی لزوم نصب بوسترپمپ‌ها در ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها است .

اما بوسترپمپ‌ چیست و چگونه عمل می‌کند :

بوسترپمپ یک مجموعه یکپارچه از دو یا چند پمپ می‌باشد که با یک کنترل کننده الکتریکی (تابلو برق) فشار آب ورودی به ساختمان را در میزان مورد نظر نگاه می‌دارد تا فشار آب در تمامی طبقات در حد استاندارد بماند .

در مقاله بعدی به نحوه عملکرد بوسترپمپ‌ها و انواع آنها خواهیم پرداخت .

عبارت امنیتی زیر را در کادر وارد کنید :


© 2016 شرکت آسان صنعت مبتکران